21 januari 2012

De stolpplooi ... hoe doet u het ?

Rond deze rokken kreeg ik hier en daar een vraagje.  Eigenlijk had ik mij die vragen vooraf ook gesteld en vroeg dit na aan mijn lesgeefster modiste, aangezien zij ook een ervaren naaister is.  De tips die ik toen van haar kreeg, leken mij evident en ik stond er niet verder bij stil.  Maar natuurlijk, ik wil dit wel delen met "de wereld".  Ik heb wel alleen maar foto's van toen de rok al helemaal ineen zat.
Als je haar uitleg volgt en het patroon aanpast met de stolpplooi, ziet het basispatroon er zo uit.




Eén vouw in de plooi meet 8,5 cm. 
Dus in totaal meet een halve stolpplooi (tot aan middenvoor) uiteindelijk 25,5 cm.















Eenmaal alle patroondelen geknipt, en alle plooien mooi vastgespeld, wordt eerst middenvoor aan rechtse kant doorgestikt (ik deed dit 14 cm en zelfs met dubbel stiksel). Paspel en tailleband worden uiteraard pas achteraf bevestigd.













Omdat ik wou dat de stolpplooi echt mooi dicht bleef tijdens het dragen, gaf mijn lesgeefster modiste (dikke merci daarvoor !) de tip om de plooi nog eens extra te doorstikken aan averechtse kant.
Eigenlijk leg je de plooi aan averechtse kant open en doorstik je langs de doorstikte naad middenvoor nog eens aan averechtse kant door.  Onderaan rond je dit af naar de buitenkant van de plooi toe.
Pas daarna ga je eigenlijk de plooien met een zigzag bevestigen aan de bovenkant, zodat alles mooi op z'n plaats blijft zitten wanneer het paspel bevestigd wordt.











Hier en hier zie je hoe een doorstikte stolpplooi aan rechtse kant ook al voor mooie resultaten zorgt.

10 opmerkingen:

  1. Supertip om die stolpplooi aan de averechtse kant te doorstikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci voor het trucje, dat ga ik onthouden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die uitleg, daar ben ik zo dankbaar om!!! Ik vind een rok met een stolpplooi fantastisch mooi, maar wist niet echt goed hoe het aan te pakken... Dus als ge binnenkort een stolpplooirok bij mij ziet verschijnen is dat aan jou te danken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een geweldig idee om die plooi vast te stikken. Ik heb ook veel aan de tips! Nog eens merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt mij hier allemaal Chinees, maar ik ben dan ook nog maar pas aan mijn 1ste rok begonnen. Worden als beleg kende ik vroeger ook alleen voor op de boterham! Dus ik zal het hopelijk allemaal leren door te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier heb ik lang naar gezocht ;) bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Merci voor de deskundige uitleg. Het ging vanzelf met deze tuto: mijn nieuwe rokje naaien! Thx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net wat ik nodig had, deze tuto! Mercikes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Merci voor deze geweldige uitleg. Eindelijk de perfecte stolpplooi kunnen leggen.

    BeantwoordenVerwijderen